31-03-2013 / Sunday food 'Pizza & Bruscetta'


Zelf pizza maken is een van de lekkerste dingen. Maak er dan gelijk een Italiaanse avond van! Voor de pizza maak ik de tomatensaus altijd zelf. Het is zo gedaan en toch lekkerder dan kant en klaar. De pizzabodem maak ik meestal wel doormiddel van een pakje, maar daar komt de volgende keer ook verandering in. Nu deel ik met jullie een heerlijke tomatensaus voor de pizza en het recept voor bruscetta's.

Wat heb je nodig voor de tomatensaus:
  • 1 teentje knoflook
  • 400 gr. gepelde tomaten
  • 1 bosje basilicum
  • Extra vierge olijfolie
  • Peper en zout
Snij een teen knoflook in dunne plakjes. Doe een scheut extra vierge olijfolie in een pan en bak de knoflook goudbruin. Doe dan de 400 gram gepelde tomaten erbij en 3/4 van het bosje basilicum. Maak op smaak met peper en zout. Laat dit ongeveer 15 a 20 minuten zachtjes koken (tussendoor wel even roeren). Stamp de gepelde tomaten, zodat er geen grote stukken meer in de saus zitten.


Als de tomatensaus staat te pruttelen kan je ondertussen het deeg maken en deze verdelen op een bakplaat of meerdere bakplaten. Dan komt het leukste gedeelte: je pizza bekleden met wat jij lekker vindt. De laatste keer heb ik een grote plaatpizza gemaakt en daarop had ik gedaan: salami, champignons, courgette, kipreepjes, tomatenblokjes, parmezaanse kaas, rucola en mozzarella. Maar dit kan natuurlijk van alles zijn. De pizza bak je volgens de verpakking van het pizzadeeg. 

Belangrijk als je rucola en/of mozzarella op je pizza wil, voeg dit later aan je pizza toe. Bak dit de ongeveer de laatste 7 minuten mee met je pizza.  


Wat heb je nodig voor bruscetta:
  • Stokbrood
  • Tomaten
  • Teentje knoflook
  • Olijfolie
  • Azijn
  • Basilicum
  • Peper en zout
Snijd het stokbrood in stukjes en gril beide kanten. Je kan het stokbrood ook roosteren in een broodrooster. Snij de tomaten in blokjes en doe ze in een kom. Snipper wat basilicum over de tomaten. Voeg dan olijfolie, azijn, peper en zout toe. Roer dit allemaal goed door elkaar. Smeer wat knoflook op het stokbroodje en een beetje olijfolie. Leg de tomaten op het stokbroodje en je hebt heerlijke bruscetta's.

En natuurlijk: Fijne Paasdagen! 

15 opmerkingen:

  1. Ziet er allemaal erg lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf pizza maken is zo lekker! bruscetta's vind ik ook zo heerlijk! Een vriendin van mij maakt ze zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfgemaakte pizza is zó goddelijk! En bruscetta's lijken me ook heerlijk, dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad $

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ñam! Wat veel lekkers. Bruscetta's maken wil ik altijd nog eens doen. Weet je, het rotte van mijn studentenkamer is dat we geen oven hebben en ik dus geen pizza's enzo zelf kan maken. Grr!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is heerlijk, wijntje erbij en je hebt een perfecte avond! Krijg al honger door de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er super lekker uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmmm, wat ziet dit er allemaal lekker uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bruscetta vind ik echt heerlijk, ik doe er zelf ook altijd stukjes zwarte olijven door.. mmm jammie!Fijne Paasdagen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei lekker. Goed idee ook. Ik ga het onthouden:)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hou ook echt van zelfgemaakte pizza! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er heerlijk uit! En zo lekker makkelijk om te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen