16-12-2012 / Sunday food 'Chocolade cupcakes'


Ik blijf nog even met mijn gedachten bij gisteren, de National Cupcake Day. Eigenlijk wilde ik vandaag een kerstspecial maken van mijn sunday food, maar het is me niet gelukt om te bakken. De spullen heb ik wel al in huis gehaald dus misschien dat ik vandaag in de keuken te vinden ben. Deze recepten zullen dan van de week nog wel op mijn blog komen.

Nu dus een recept en foto's die ik nog had liggen, maar wel een lekker recept natuurlijk. De chocolade cupcakes zijn erg lekker met buttercream van witte chocolade. Het is wel belangrijk welke chocolade je gebruikt. Iedereen vind een andere chocolade lekker dus dat is een kwestie van proberen, maar de meeste chocoladen zijn goed te gebruiken. Hoe puurder, hoe machtiger je cakejes zijn.

Wat heb je nodig voor de chocolade cupcakes(30 stuks):
  • 480 gram bloem 
  • 1 theelepel baking soda
  • 240 gram ongezouten boter, zacht
  • 240 gram suiker
  • 240 gram licht bruine basterd suiker
  • 4 grote eieren
  • 168 gram chocolade, gesmolten
  • 240 gram karnemelk
  • 1 theelepel vanille extact

Smelt de chocolade au bain marie: Neem een pan en daarin een passende hittebestendige kom. Doe in de pan water en in de kom de stukjes chocolade. De kom mag niet het water raken. Het water moet ook niet gaan koken. Roer regelmatig door de chocolade, totdat het gesmolten is. 

Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet een cupcake bakblik met daarin papieren bakvormpjes klaar.
In een kleine kom: meng de bloem en de baking soda door elkaar heen. Zet dit aan de kant.
In een grote kom: Mix de zachter boter. Voeg de suikers toe en mix dit ongeveer 3 minuten totdat het een geheel is. Mix daarna 1 voor 1 de eieren door het beslag. Voeg nu de gesmolten chocolade aan het beslag toe en mix het er kort doorheen. Dan kunnen de droge ingrediĆ«nten (bloem & baking soda), samen met de melk en vanille extract, er doorheen worden gemixt. Verdeel dit over drie keer, zodat je niet in een keer alles bij het beslag gooit. Mix dit tot een mooi glad beslag. Je kan nog even met een spatel door de beslagkom, zodat alle ingrediĆ«nten in het beslag zitten en niet nog aan de zijkant van de kom. Doe het beslag in de cupcake papiertjes. Vul deze papiertjes voor 2/3. Bak de cupcakes ongeveer 20 minuten. Laat ze helemaal afkoelen. 

Wat heb je nodig voor de witte chocolade buttercream:
  • 360 gram ongezouten boter
  • 30 ml melk
  • 250 gram gesmolten witte chocolade
  • 720 gram poedersuiker

Smelt de chocolade au bain marie. Mix de boter in een grote kom. Voeg ongeveer 450 gram poedersuiker toe en de melk en vanilla extract. Mix dit tot het een glad beslag is. Mix de chocolade erdoorheen. Nu is het een kwestie van heel veel proeven! Voeg steeds een beetje extra poedersuiker toe, totdat je geen boter meer proeft. Twijfel je over de botersmaak, voeg dan maar wat extra poedersuiker toe. Is de topping te dun dan moet je ook meer suiker toevoegen. Is de topping klaar? Dan zou je eventueel een druppeltje kleurstof kunnen toevoegen.

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit! Hoe heb ik nou weer national cupcake day kunnen missen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen