03-09-2012 / Gelukskoekje

























Een stage in Nederland leek mij prima. Behoefte om naar het buitenland te gaan had ik helemaal niet. Het idee om volgend jaar een stage te gaan lopen in het buitenland speelt nu wel steeds in mijn hoofd. Waarom? Ervaringen, spanning, iets nieuws, wonen in een geweldig ander land, mensen leren kennen, het speelt allemaal mee om te kiezen voor het buitenland. Zo gaaf, maar oh wat spannend en eng! China was het eerste land wat bij mij opkwam om heen te gaan. Singapore, Italie, Kuala Lumpur het lijkt me allemaal wel gaaf. Maar toch ga ik het liefste naar China. In 2007 heb ik samen met mijn ouders en broer een rondreis gemaakt door China. Wij hebben de grote steden gezien, maar ook bezochten we kleine dorpjes. Ik was meteen verliefd op het land en daar riep ik al gelijk dat ik de taal wilde leren. Hoe moeilijk het ook is met al die tekens, het lijkt me zo gaaf om het al een heel klein beetje te kunnen begrijpen. Een boek waar ik steeds moet aandenken is Gelukskoekje van Ann Mah. Zij had ook moeite met de taal. Een jaar geleden heb ik dit gelezen, maar het verhaal ken ik nog al te goed. Het heeft indruk gemaakt! Een jonge vrouw verruild New York voor Beijing. Zij heeft haar roots in China, maar ze is allesbehalve Chinees. Ze gaat werken als culinair recensent van een plaatselijk expertblad. Ze heeft hilarische misverstanden om de taal en de cultuur. Door een kleine fout in de taal zegt ze de stomste dingen. Heerlijk toch een nieuwe taal leren? Verder gaat ze ook op avontuur in China om het land waar haar roots liggen te leren kennen. Ik zou zo willen ruilen met Ann Mah. Werken als redactielid, de hele dag eten proeven, een nieuwe taal leren, cultuur ontdekken en dat alle in het bijzondere China. Ik denk dat ik dit boek binnenkort nog maar een keertje ga lezen. Ik hoop donderdag mijn eerste Chinese les te kunnen volgen op school. En ik ga ook gelijk even langs op school om informatie te krijgen over de mogelijkheden voor een buitenlandse stage. Dit moet ik namelijk allemaal helemaal zelf regelen, want vanuit school wordt niets geregeld etc. Communicatiestudenten blijven meestal in Nederland. Bij Internationale studies is dat natuurlijk heel anders. Op het internet heb ik al wel een heleboel organisaties gevonden die je kunnen helpen bij het regelen van een stage. Ik kwam al iets tegen van stageplaatsen als bij een evenementenorganistie, marketing, Pr en op een redactie. Het lijkt me allemaal leuk. Ik heb de komende tijd genoeg om over na te denken. Iemand ervaring met een buitenlandse stage?

21 opmerkingen:

  1. Woooop, spannend zeg! Geen tips & tricks voor je, nog nooit naar een ander land stage gehad! Maar het valt allemaal vast wel mee en het is vast supertof!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas geen ervaring, het lijkt me heel gaaf. Ik loop nu ook stage, wou graag in het buitenland, maar toch hier gebleven, wel jammer, maar het sparen zou dan nog wel ff duren, en dan heb je nog die langstudeerdersboete. Ik zou t zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die langstudeerdersboete is zo zonde. Veel mensen halen het dan inderdaad niet meer om naar het buitenland te gaan, stom!

      Verwijderen
  3. Ik zou er voor gaan als ik jou was! Zelf heb ik een jaar in Spanje gestudeerd en stage gelopen op Curacao! Ik heb echt een super tijd gehad, veel geleerd en veel leuke mensen leren kennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook nog geen ervaring, helaas. Maar ik wil zelf ook heel graag naar het buitenland! Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doen! Ik heb 3 stages in het buitenland gedaan - en bezig met de vierde regelen.

    Het is gewoon een toffe ervaring en goede leerschool - vooral als je ook nog eens naar een land a la China gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wow drie stages al in het buitenland! Waar wil je voor de vierde stage heengaan?

      Verwijderen
    2. of Berlijn of LA of New Orleans of London. Maar kan net zo goed Antwerpen worden , hahaah.

      Verwijderen
  6. Ik heb er geen ervaring mee, want heb er nooit behoefte aan gehad. Mij schrikt zoiets nogal af. Maar als je voelt dat je het moet doen, moet je er zeker voor gaan! Het zal vast een geweldige ervaring zijn. En dan kunnen wij hier lekker meelezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, ik heb 9 maanden in NYC gezet maar gewoon normaal gestudeerd. Nu hoor ik wel echt heel veel mensen die dat doen of gaan doen. Dus ik ken alleen positieve reacties. Doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeker doen! Heb in het buitenland gestudeerd en stage gelopen en ken ook heel veel mensen die dat hebben gedaan of tijdelijk in het buitenland werken: je maakt zo veel mee en je leert zoveel. Je kunt ook maar beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt :) Een vriend van mij heeft een jaar in China gewoond; die spreekt Chinees nu, zo tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een hele goede 'beter spijt hebben van de dingen die wel gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt' Ik zou denk ik wel spijt krijgen als ik deze kans niet pak. En inderdaad je leert zoveel, maar wel spannend.

      Verwijderen
  9. Klinkt leuk, ik ga over een paar weken voor 8 dagen naar China ben heel benieuwd :) En als je de mogelijkheid hebt is een buitenland stage een onvergetelijke ervaring denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk! Waar ga je heen in China? Veel plezier

      Verwijderen
  10. Helaas geen ervaring mee want daar waren ze hier niet zo prat op, bij mijn studie.
    Lijkt me wel fantastisch!
    Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk terecht komt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk dat je naar China wilt! Ik kan het echt aanraden. Heb er zelf een half jaar gestudeerd, en afgelopen voorjaar weer een maand gezeten voor een ondernemersreis.
    De taal leren is fantastisch vind ik. Net alsof je weer klein bent en opnieuw leert praten eigenlijk, omdat elke toon anders is dan in het Nederlands.
    Zeker een aanrader om vast wat basiswoorden te leren voor je vertrekt. Zelf sprak ik helemaal geen Chinees en vertrok ik naar Xiamen (ligt tegenover Taiwan, Chinezen vinden dit een vakantieresort want veel strand en zee waar je niet in kan zwemmen) waar ze geen Engels spreken... Mocht je naar Shanghai willen, dan kan je eens kijken of 2shanghai je kan helpen, die regelen stages :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om dit te horen! Die taal leren lijkt me ook echt fantastisch. Morgen heb ik mijn eerste les, op school bieden ze dit aan als vak. Leer ik in ieder geval al een paar woorden haha. 2Shanghai had ik toevallig ook te horen gekregen van een meisje. Heb jij er ook ervaring mee?

      Verwijderen
    2. Ik heb de mensen van 2-Shanghai ontmoet toen ik in China was voor een ondernemersproject, afgelopen mei. Heb een avond met ze gepraat over alles wat zij in China doen en hoe zij studenten en starters uit Nederland ondersteunen in Shanghai. Super lieve mensen die volgens mij heel kundig zijn en veel weten over China. Ik ga zelf toevallig binnenkort kijken of ze mij kunnen helpen met het vinden van een startersbaan :). Ben benieuwd wat jij precies gaat doen!

      En veel succes met Chinees ;) Een hele uitdaging maar uiteindelijk is het zo tof als je in China in een taxi zit bijvoorbeeld en gewoon met de chauffeur kunt praten :)

      Verwijderen
  12. Leuke plannen! Ik heb ook communicatie gestudeerd (alweer 10 jaar geleden) maar ook toen gingen er inderdaad weinig naar het buitenland. Maar het kan wel. China lijkt mij heel gaaf. Waanzinnig ook dat je de taal gaat leren. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Spannend! Zeker doen, je zult er nooit spijt van krijgen! Ik heb stage gelopen in het buitenland en het is mijn mooiste herinnering ooit. Er staat al een deel online op mijn blog, een vervolg komt asap!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb geen ervaring met het lopen van stage in het buitenland, maar als je het aan mij vraagt, denk ik dat je beter kunt studeren in het buitenland. Bij mij op school heb je de optie om je vrije minor in het buitenland te doen. Stage is het buitenland blijkt toch vaak een stage te zijn waar ze je echt zien als stagiair, als je begrijpt wat ik bedoel, en dan leer je dus niks. Tenzij je later ook echt wilt werken in dat land, zou ik het niet doen, ga dan liever studeren, kun je nog wat meer plezier hebben ook :)

    BeantwoordenVerwijderen